Alla är värda en chans! Eller?

Är det inte så att alla människor är lika mycket värda, oavsett hur man ser, vart man kommer ifrån osv?
Enligt vissa människor så är det inte så, man får inte se ut hur man vill och man måste passa in i samhället enligt någon oskriven mall.
Men om man bryter mot den där mallen då? Är det något fel på den personen då?
Om man är överviktig, underviktig, inte klarar av skolan, kanske inte får något jobb...
Är man inte värd lika mycket som alla andra då??

Självklart är den personen precis lika mycket värd som alla andra!

Jag har retat mig ett tag nu på personer som dömmer andra människor efter ytan och prestationer i skolan/arbetet, vet att det här inlägget kommer få sina konsekvenser, men jag står för allting jag skriver i detta inlägg och allting i min bogg över huvudtaget! För det är så här jag tycker, jag skapade inte den här bloggen för att låtsas vara någonting jag inte är, utan för att visa omvärlden mina tankar och funderingar kring allt!

Jag blir så ledsen och arg när jag hör folk komentera andra människors utseende, okej att folk komenterar klädstil för alla tycker att olika saker är snyggt. Men när man börjar komentera saker som kanske inte går att ändra på, till exempel övervikt så blir jag riktigt besviken... Personen som klämmer ur sig "fy fan vad äckligt med tjocka människor" tänker nog inte specellt långt. Har han/hon ens tänkt på att personen som är överviktig kanske har någon sjukdom som gör att man har svårt att gå ner i vikt, eller att personen kanske mår psykiskt dåligt över att få höra massa elaka komentarer hela tiden?  Jag tror inte personen som klämmer ur sig komentarar tänker så långt, utan ser bara till det yttre, personen vägrar se insidan av en annan människa, en insida som kan vara helt underbar.

Eller om en person tycker att man ska lägga sig under knvien för att förbättra sin kropp. Jag säger absolut inte emot plastikkirurgi så länge man tittar på sin egen kropp, men när man börjar utala sig om vad andra borde göra för att passa in så tycker jag att man har gått för långt. Då känns det som om personen i fråga kanske borde gå och få sin hjärna undersökt.. För visst om personen har dålig självkänsla och trycker ner personer i sin omgivinig för att få känna sig vacker och snygg, men vad vinner man på det i längden? Jo en massa ytliga bekantskaper som bara går efter ytan.
Jag blir verkligen jätte ledsen när man hör folk säga, "den personen borde operera det och det för så där kan man ju inte se ut" eller när man hör personer säga "han/hon borde verkligen träna för att förbättra sin kroppshållning och fixa de där fula axlarna". Jag blir rädd när jag hör sånna komentarer om folk, vart är världen på väg?
Ska alla se ut som Barbie och Ken?

Om jag kommer till en grupp människor som jag inte känner så börjar jag presentera mig för folk och de som är sociala är de jag börjar prata med, oavsett hur de ser ut eller vart det kommer ifrån. Om det skulle vara värsta snyggningen där som kolla snett på mig och såg sur ut så skulle jag aldrig börja prata med den personen, men om personen i fråga skulle ändra på sig och inte kolla snett på mig nästa gång jag träffar den så skulle jag självklart ge personen en chans.
Men tyvärr så finns det folk i denna värld som inte tänker som jag och ger människor en chans, de går raskt fram och pratar med den där snyggingen för att de ser bara till ytan och inte det fina som gömmer sig under ytan.

Jag tror att om man är godhjärtad och en helt underbar människa på insidan så speglas det på utsidan och man utstrålar någon slags charmighet av något slag, man blir vacker på utsidan också.

Jag blir också väldigt ledsen när jag får höra att vissa personer tycker att har man inte fulla gymnasiepoäng så får man inte ta studenten.
Då tänker jag igen att den personen som säger så kan ju inte tänka speciellt långt, inte veta varför personen kanske skolkar eller får ign i massa ämnen.
Det kan ju vara så att personen som inte klara i G i alla ämnen kanske har det stökigt hemma, kanske är så himla skoltrött att denne inte klarar av att vara i skolan, att man har inlärningsvårigheter kanske i form av dyzelexi vilket gör att man förstår kanske det läraren säger men man förstår inte meningsuppbyggnaden i boken när man ska plugga till prov.
Det finns så sjukt många orsaker till att man inte går ut med G i alla ämnen så jag tycker verkligen att man ska börja tänka varför personen kanske har ig innan man yttrar sig.
Samma sak gäller för utseende, det kanske finns en orsak till att personen ser ut som den gör.

Så börja tänker efter orsakerna till saker och ting innan man yttrar sig, om personer kunde bry sig mindre om de yttre skulle nog världen se annorlunda ut.
Skönhet på insdan speglar av sig på utsidan!







Kommentarer

Postat av: Joi Widlund

=sant :)

Postat av: Emelie

Så sant så :) håller med dig :)

Postat av: Natta

Jävligt bra skrivet!



Dock så håller jag inte riktigt med när det gäller det där med skolan :P det finns ju faktistk dem som bara är LATA! Haha :) Annars håller jag med till fullo!

Postat av: Lina

de där va bra skrivet =)

Postat av: Marie

Håller med som bara den !!!

Sen måste jag få kommentera din blogg .... SHIT vad fin din layout är !!! Gillar skarpt kussen ! Önskar att ajg hade dom kunskaperna att göra så med min blogg !!!

Postat av: Emma

Du kunde ju skrivit mitt namn istället. Hade varit lite mer pondus i det. Jag står för vad jag tycker, så jag förstår inte varför du skriver "vissa personer" när alla fattar att det är till mig du skriver.



Om man inte har fullständiga betyg, så borde man ju, rent logiskt sett, inte KUNNA gå ut skolan. För då är man ju uppenbarligen inte klar. Sen att det finns olika anledningar som man kanske inte kan göra så mycket åt är en sak. Men då ska man ju inte fuska och "ta studenten" iaf.

Postat av: Erika

Mycket bra skrivet :)

Postat av: urk

Läste ett stycke eller två, sen fick jag för ont i ögonen. Det heter KOMMENTERA med två stycken M. Om man är ett bokstavsbarn så kan man väl i alla fall använda sig av någon form av rättstavning?



Postat av: Mr Perfect

Alla lika värda? Nej. Det kommer aldrig att bli så heller. Idag har vi listor på folk som är mer värda än andra och om "katastrofen" närmar sig så ska dessa människor skyddas mer än andra för att säkra mänsklighetens överlevnad. Det finns även jobb som t ex Livvakt. Där en person ska skydda en annan persons liv med just det, sitt eget liv.



Är en läkare som i framtiden kanske upptäcker botemedlet mot Cancer lika mycket värd som en sprutnarkoman eller våldtäktsman?



Konstig värld du lever i. Dags att vakna nu kanske?

Postat av: Nathalie Fernholm

Jag håller med dig, i grunden. Jag tycker det var bra skrivet. Det är en sund grundinställning, och det är bra att vara flexibel och tro på förändring hos människor - för trots allt så kan ju faktiskt alla ha en dålig dag, och det kan ju bero på vad som helst. Och trivs man inte i ett sällskap kanske det inte känns väst att närvara där. :)

Jag har din reflexväst förresten! jag kom på det nu. Allt bra med dig?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback