Enköping och min helg

Onsdag:
Japp, jag har varit i Enköping och hälsat på Amanda. Där hon bor nu så är det massa åkrar och så runt omkring och det är mysigt, skulle också vilja bo så :) Huset såg ganska litet ut från utsidan men när man kom in så var det jätte stort.
Iallafall så dröjde det inte länge innan jag började tjata på amanda att jag ville ut och rida, finns chansen att rida så tar man ju den.
Så det bar iväg till sommarbeteshagen och sen ut i skogen på en tur, det var supermysigt. Fick rida Fegur sen prövade jag att rida Zlatan en bit också. Han hade väldigt stort steg i jämförelse med Fegur.
Det blev en mysig sväng iallafall och det kändes jätte bra att vara uppe på hästryggen igen. Var ju för länge sen sist.
Sen när vi kom tillbaka till hagen så var han som ägde marken där och va ganska otrevlig. Sa att man inte fick rida i skogen och att det var emot allemansrätten att rida på någons skogsmark. Hur ska vi kunna veta det när ingen har sagt någonting om att man inte får rida där. Han behövde ju faktiskt inte vara otrevlig :O
Men hur fungerar det där med allemansrätten egentligen? Är det inte så att man får gå vart som helst och tälta en natt så länge man inte skräpar ner och har sönder? Eller gäller det bara fotgängare?


Zlatan



Torsdag:
Vi åkte även förbi Anders och Oskar på Tjulsta Gård och tog en fika. Anders trodde jag skulle komma dit och söka jobb och sa att jag hade fått jobba där på en gång för de hade väldigt mycket att göra just nu.
Så jag kanske ska jobba där lite helger framöver. Det ska bli kul att hålla igång med bondelivet lite :) Har saknat att sitta i en traktor faktiskt.
Efter vi hade fikat klart så fick jag plocka undan då bönderna hade lite bråttom, jag såg att det låg 5 flugor i mjölkpaketet och simmade, hmm undrar hur många som hade sjunkit till botten innan ?!
Men det man inte vet det dör man inte av, dessutom är det fruktansvärt svårt att bli av med flugor på en gård, någon som har något tips på hur man kan göra? Mitt förslag var att tapetsera hela gården med flugpapp.

Jag och Amanda red ut sen på kvällen, lyckades lura ut Amanda trots regnet. Vi bestämde oss för att rida barbacka och red bort på vägen mot grillby.
Det blev mörkt ganska så fort så det känns att hösten ligger runt hörnet nu. Hua...
När vi kom tillbaka till hagen så hoppade jag av och öppnade grinden, sen skulle jag hoppa på igen så jag slapp gå i det blöta gräset och bli superblöt om fötterna. Men det gick inte så jätte bra för mig att sitta upp, men på tredje försöket så lyckades jag nästan komma upp men då fick Fegur ett ryck så jag trillade av rakt ner i det jätte blöta gräset så jag blev helt genomsur. Jag låg och asgarvade i gräset och Fegur kollade på mig som om jag vore dum i huvudet som låg där på marken. Sen efter mycket om och men så kom jag upp på hästryggen iallafall. Dock hade jag ju kunnat gå eftersom jag redan var dyngsur ändå.

Väl hemma sen efter att ha åkt hem i underkläder så blev det bastubadning, det var riktigt superskönt att få tillbaka värmen. Sen hade vi lite bastutävling och gisses vad varmt det blev, tror jag inte har svettats så mycket någonsin innan.


Lite vyer över åkrarna i Enköping




Fredag:
Vi åkte till hästarna och fotade lite sen var det i princip dags för mig att börja röra mig hemmåt i ett försök att missa köerna.
Men det gjorde jag naturligtvis inte, men efter lite andra väger runt och igenom stan så lyckades jag smita förbi köerna. Jag hatar verkligen att stå i kö, det är så tråkigt så det finns inte.
Senare när jag var hemma så kom Nike hem, han har inte varit hemma på jätte länge. Men nu så kom han hem iallafall så det kändes bra, började nästan bli lite orolig för honom.
Jag och Joi pantade burkar på Ica Maxi som resten av Haninges befolkning, märks att det är mitten på månaden och att folk inte har några pengar.
När vi står där snällt och köar och det är våran tur att panta då kommer det en kärring och börjar proppa in sina burkar bara så där.. Vadå att man har köprincip i Sverige, det har vi tydligen slutat med :p
Störande.

   
Fegur, en häst som lullade i en hage som jag blev kär i och Fegur igen som dricker vatten :)



Lördag:
Hände inte så mycket under dagen, mamma, Tommy och Marika kom hem från Gotland och huset blev genast mycket mer levande än vad det har varit på länge.
Kändes skönt att de kom hem. Fick ett superfint glas av Marika också :) ska ta kort på det sen.
Det blev potatisgratäng och lövbiff till middag sen blev det jordgubbar med glass till efterrätt, mums.
Sen åkte vi in till stan på kvällen, vi skulle gå på the voice, det var ganska bökigt att få tag på en parkeringsplats men till slut så hittade jag en. Men när vi väl ska träffa gänget som redan är inne i stan så ska de gå och äta, så blev att åka in till stan och se på när de andra skulle äta. Och det var hur mycket fjortisar som helst inne i stan. Tror jag inte har sett så många fjortisar på en och samma plats :O
Sen åkte vi hem till Oskar och kolla på film, sen blev det sängen hemma hos Joi :)


Jag på en rauk på Gotland



Söndag:
Tänkte att jag skulle passa på att uppdatera min blogg medans Joi ligger och sover, han vill inte gå upp :p
Tanten med hästen har svarat att de ska ta tillbaka hästarna från sommarbete idag och att jag kunde komma och kolla på hur de har de i stallet där de står. Men hon är fruktansvärt seg på att svara på mail så har inte fått reda på vilken tid, eller vart stallet ligger eller någonting.. Hmm ?? Har skrivit ned mitt mobilnr i mailet för andra gången så förhoppningsvis så ringer hon snart. Vill verkligen komma tillbaka på hästryggen, eller inte just hästryggen men i hästars närhet.
Imorgon börjar jag på nya jobbet på Bussgods/Asa så vi får se hur det går. Är lite nervös faktiskt. inte över arbetsuppgifterna men över folket som jobbar där. Det är ungefär som att börja en ny skola fast lite läskigare faktiskt.
Men det går nog superbra ändå, om ingen tycker om mig så har jag ju iallafall Tommy där, skönt att känna någon iallafall.
Måste lämna tillbaka mina kläder på cola också och mitt stämpelkort. Får göra det någon dag nu i veckan, kan ju inte åka runt med kläderna i bilen hela tiden.
Jag tror inte det komma dröja speciellt länge innan vi skaffar hund igen. För alla hundar är väldigt söta just nu. Det är ju inte för att ersätta Flisan utanför att ersätta tomrummet hon lämnar efter sig.
Nä nu ska jag peta lite på Joi så han går upp någon gång :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback